Besetzung

Markus Eichenberger (CH), Clarinet
Carl Ludwig Hübsch (D), Tuba
Etienne Nillesen (NL), Extended Snare Drum
Philip Zoubek (A), Moog Synthesizer

Reviews

Dieses Quartett lässt einem großzügig die Wahl, mit Andreas W. (1645-1706), dem Autor von „Musicae mathematicae hodegus curiosus…“ und „Musicalische Paradoxal-Discourse“, einer musikalischen Theologie für Gottlose zu lauschen, oder mit Béla Tarr, Lars Rudolph und einem Walkadaver in der Melancholie des vergeblichen Widerstand zu versinken. Markus Eichenberger – Klarinette, Carl Ludwig Hübsch – Tuba, Etienne Nillesen – Extented Snare Drum und Philip Zoubek – Moog Synthesizer spielen hier mit offenbar numerologischem Timing am 2.2.2022 für die offenen Ohren der Freunde der improvisierenden Musik im MUG Einstein Kultur in München. Als Pinheads der Moderne, die einem ganz leise – aber nicht nur leise – die Hölle heiß machen. Ton in Ton, Mikrotönung in Mikrotönung. Zirkularbeatmet mit Tute und Tröte, die Snare zugleich Reibe und Schlagwerk, der Moog ein Brummer und impulsiver Knattertöner. Als bruitophiles Doppelduo, das gefauchten, gepressten, blubbrigen Pustekuchen mit tockeligem Beat und zwitschrigem Gefurzel austeilt. Blasmusik aus der Rappelkiste, aber wie von Kinderhänden verzerrt und zerfleddert, von Schnauzen besabbert, als kläffender Wauwau mit abgekautem Ohr, als Elefant mit geplatztem Rüssel, abls woppender Hulk oder fauchender Drache. Da kann einem mulmig werden, oder zu verhaltenem Einklang und diskanten Bogenstrichen die eigene unter die Sohlen geratene Kindheit in die Nase steigen. Dem aufrauschenden, grillenzirpigen, klirrenden, raukehligen Finish des 1. Satzes folgt mit ähnlichem Gusto der 2. Mit brontosaurischen Tieftönen, Klopflauten, wuppendem Tumult, metalloidem Tapsen und Pfeifen, Getröpfel, labialen, schniefenden, pustenden, kirrenden Kürzeln, schrottigem Scharren, reihum und auf 180 in kakophonem Exzess auf Krawall gebürstet. Bis der Brass etwas verraucht und in Wellen verhallt, die einen fast doch noch an Harmonie glauben lassen.
Rigobert Dittmann (Bad Alchemy 119 März 2023)

The first Werckmeister album, generically titled Musik, made a strong impression on me: It doesn’t recall early or Baroque music otherwise, but moving away from equal temperament to the Werckmeister system — a kind of historical „well-tuning,“ a term readers might know from Bach — provides a distinctive sound environment for what was a rather active quartet exploration. (And then there’re the track titles too, suggesting a classical concerto. So I was excited to hear the return of the Werckmeister Quartet, now with the album Two Movements, recorded in Munich in February 2022.
And the new Two Movements does come off rather like a second album, in that it seems in large part to be defining, rationalizing & ordering a prior (presumably more spontaneous…) interaction: The first movement begins already in a wonderfully eerie mode, suggesting strange flows & senses of breath, but soon yields to a more linear sense of relation, i.e. a parade of curiosities, as the musicians articulate various figures, one after another. (This seems to be about bringing more personality to the situation, and I do particularly enjoy some of the tuba articulations there….) The figurations are thus more spread out, less vertically oriented or confrontational. But that does change for (parts of) the second movement, a broad wave with two major climaxes, especially a sort of zoomimetic cacophony, basically transforming (what I’d previously noted as) an „industrial“ sound environment into a naturalistic scene. So it’s quite gestural, but also involves an element of pastoral satisfaction (now involving some curious sounds). The second album generally has less happening at once then, but maybe heralds more…. (And while I didn’t think much of the cat cover, the newer sort of ultra-modern figuration, two people walking through a „clean“ lobby type of area, seems almost more provocative: At first I thought, well, of course this doesn’t fit the music at all, it’s just ironic simplicity…. But then I thought, hmm, maybe it does fit the music, including its blurred edges.
Todd McComb (Medievial, März 2023)